Betrouwbare informatie over onderwijs op afstand en weer op school

Toegang tot methodes

Om les op afstand te kunnen krijgen, is het belangrijk dat leerlingen vanuit huis toegang hebben tot het (digitale) lesmateriaal. Hoe dat eruit ziet in de praktijk, lees je hier.

Basispoort

In de dagelijkse praktijk maken vrijwel alle basisscholen gebruik van Basispoort. Hierin worden de leermiddelen van de meeste uitgeverijen digitaal ontsloten. 

Vanwege de actuele ontwikkelingen rond het coronavirus, hebben de in Basispoort samenwerkende uitgeverijen en netwerkleveranciers thuisleren gefaciliteerd. Normaal gesproken is niet alle software voor leerlingen thuis toegankelijk. Scholen bepalen namelijk zelf of leerlingen thuis (verder) mogen werken in software. 

Uitgeverijen die thuisgebruik mogelijk maken

Onderstaande uitgeverijen hebben alle educatieve software voor thuisgebruik toegankelijk gemaakt:

Netwerkomgeving die thuisgebruik mogelijk maken

Maakt je school gebruik van een aan Basispoort gekoppelde netwerkomgeving? Dan is die netwerkomgeving meestal het startpunt voor de leerling thuis. Ook de meeste netwerkomgevingen faciliteren thuis inloggen voor leerlingen: 

Let op: Het is mogelijk dat je een aanvullende handleiding nodig hebt om vanuit huis in te kunnen loggen. Bijvoorbeeld wanneer je school een andere netwerkomgeving gebruikt. Activeer in ieder geval per leerling de thuisinlog (als dat nog niet is gebeurd).

Neem voor vragen over het inloggen vanuit huis contact op met je leverancier.

Problemen oplossen

Wanneer je werkt met digitaal lesmateriaal hoop je natuurlijk dat alles goed werkt. Toch is het mogelijk dat er problemen ontstaan. En als dat gebeurt, wat dan? Gelukkig zijn deze vaak op afstand of op school op te lossen. Maar mocht dit niet lukken, dan is er altijd de mogelijkheid contact op te nemen met de helpdesk van de leverancier.

Veelvoorkomende problemen op een rij mét oplossing

We hebben veelvoorkomende problemen met digitaal lesmateriaal op een rijtje gezet met daarbij een mogelijke oplossing.

Probleem: leerling komt niet in het materiaal

Alle leerlingen bereiken het leermateriaal, behalve 1 leerling. De leerling ziet de link tot toegang wel staan en kan er op klikken, maar kan niet bij het materiaal. Hoe kan dat? 

Mogelijke oorzaak: soms zijn er ongewenste ‘cookies’ blijven hangen en/of staat de elo te lang open.

De oplossing? Laat de leerling eerst:

Probleem: leerlingmateriaal werkt niet goed

Leerlingen kunnen het materiaal wel bereiken, maar bij gebruik van het lesmateriaal ontstaan problemen. Denk aan: 

Oplossing: Controleer als eerste of er bij de betreffende uitgever een storing is. Is dit het geval, dan is dit vaak de oorzaak. 

Blijkt dat er geen storing is, vraag de leerling dan om aan te melden via een andere browser. Sommige methodes hebben in hun systeemeisen namelijk specifiek opgenomen welke browsers worden ondersteund. Vaak is dit de oplossing.

Probleem: leraar ziet niet het juiste ‘boek’

Een leraar wil aan de slag met het leermateriaal, maar ziet niet het juiste boek in zijn omgeving. Wat dan? 

Oplossing: Als dit gebeurt, is het goed om te kijken bij de instellingen of een onderdeel van ‘profiel’. Hier kan vaak het gewenste leermateriaal worden geselecteerd. Hoe dit er precies uitziet verschilt per uitgever. Alle uitgevers gaan hier op een iets andere manier mee om.

Probleem: leraar ziet in het volgsysteem niet alle leerlingen

De leraar bekijkt het volgsysteem, maar tot zijn verbazing blijkt dat niet alle leerlingen te zien zijn.

Oplossing: Hoogstwaarschijnlijk hebben de leerlingen zich nog niet in een klas geplaatst binnen het volgsysteem. Het is goed om te weten dat alle uitgevers een verschillende procedure volgen voor het plaatsen van leerlingen in een klas. 

Om dit op te lossen, kun je het volgende doen: 

Terug